Notariusz wyjaśnia zasady prawne związane ze sporządzeniem umowy spółki. W artykule omówione zostały wymagana zapisy i koszty. W razie potrzeby notariusz sporządzi umowę spółki – w dogodnym terminie i z dbałością o zgodność z obowiązującym prawem.

Co to jest umowa spółki

Najczęściej u notariusza cele sporządzenia umowy spółki stawiają się wspólnicy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Aktem założycielskim takiej jest umowa. Spółka z o. o. może być utworzona przez jedną lub większą liczbę osób fizycznych lub prawnych, jednak nie może być zawiązana przez inną spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Sporządzenie umowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz każdorazowa jej zmiana wymaga formy notarialnej, chyba że nowy podmiot zawiązywany jest wyłącznie z wkładem pieniężnym. W takim przypadku, jeśli wspólnikom odpowiada przygotowana treść umowy i związane z tym ograniczenia, spółkę można również utworzyć wykorzystując wzorzec umowy w systemie teleinformatycznym S24.

Umowa spółki z o. o. u notariusza

Informacje i dokumenty potrzebne do sporządzenia umowy spółki u notariusza

Chcielibyśmy, aby planowany przez Państwa działu spadku przebiegł sprawnie. Dlatego prosimy o kontakt z kancelarią w celu ustalenia listy niezbędnych dokumentów i informacji. Oto typowa lista:

  • dane osobowe wspólników:
    • imiona i nazwiska, imiona rodziców,
    • adres zamieszkania,
    • stan cywilny oraz ewentualnie oficjalny dowód na istnienie małżeńskiej umowy majątkowej,
    • nr dowodu osobistego lub paszportu,
    • PESEL,
  • jeśli do spółki przystępuje osoba prawna (np. inna spółka lub fundacja), należy podać jej:
    • nazwę,
    • numer KRS,
  • nazwa spółki,
  • siedziba spółki,
  • przedmiot działalności spółki (na przykład wskazanie numerów według Polskiej Klasyfikacji Działalności),
  • czas działania spółki, jeśli ma zostać w umowie oznaczony,
  • wysokość kapitału zakładowego,
  • wskazanie osób mogących reprezentować spółkę.

Ile kosztuje sporządzenie umowy spółki u notariusza

Czynność sporządzenia aktu notarialnego poświadczenia dziedziczenia wiąże się z koniecznością poniesienia następujących kosztów:

  1. wynagrodzenie notariusza (taksa notarialna), 
  2. koszt wypisów aktu notarialnego, 
  3. opłata sądowa za wpisy w księdze wieczystej oraz 
  4. podatki, których płatnikiem jest notariusz (VAT, podatek od czynności cywilnoprawnych, podatek od spadków i darowizn).

Notariusz pobiera taksę notarialną, która maksymalna wysokość jest ustalana przez Ministra Sprawiedliwości. Notariusz określi taksę notarialną na podstawie analizy dokumentów konkretnej sprawy.

W przypadku sporządzenie umowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, bazowe stawki honorarium notariusza zależą od wysokości kapitału zakładowego i wynoszą:

  • 100 zł przy kapitale spółki do 3000 złotych,
  • 100 zł + 3% od nadwyżki powyżej 3000 zł przy kapitale powyżej 3000 do 10 000 zł,
  • 310 zł + 2% od nadwyżki powyżej 10 000 zł przy kapitale powyżej 10 000 do 30 000 zł,
  • 710 zł + 1% od nadwyżki powyżej 30 000 zł przy kapitale powyżej 30 000 do 60 000 zł,
  • 1010 zł + 0,4% nadwyżki powyżej 60 000 zł przy kapitale powyżej 60 000 zł do 1 000 000 zł,
  • 4770 zł + 0,2% od nadwyżki powyżej 1 000 000 zł przy kapitale powyżej 1 000 000 zł do 2 000 000 zł,
  • 6770 zł + 0,25% od nadwyżki powyżej 2 000 000 zł, ale nie więcej niż 10 000 zł.

Przykład

W przypadku sporządzania umowy spółki o kapitale zakładowym 10 000 zł maksymalna wysokość taksy notarialnej wyniesie 310 zł (100 zł + 210 zł stanowiące 3% nadwyżki ponad 3000 zł)

Notariusz pobierze opłatę za sporządzenie wypisów – 6 zł za każdą rozpoczętą stronę. Honorarium notariusza obłożone jest 23-procentowym podatkiem PTiU (VAT).