Notariusz wyjaśnia zasady prawne związane ze sporządzeniem umowy spółki. W artykule omówione zostały wymagana zapisy i koszty. W razie potrzeby notariusz sporządzi umowę spółki – w dogodnym terminie i z dbałością o zgodność z obowiązującym prawem.
Co to jest umowa spółki
Najczęściej u notariusza cele sporządzenia umowy spółki stawiają się wspólnicy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Aktem założycielskim takiej jest umowa. Spółka z o. o. może być utworzona przez jedną lub większą liczbę osób fizycznych lub prawnych, jednak nie może być zawiązana przez inną spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.
Sporządzenie umowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz każdorazowa jej zmiana wymaga formy notarialnej, chyba że nowy podmiot zawiązywany jest wyłącznie z wkładem pieniężnym. W takim przypadku, jeśli wspólnikom odpowiada przygotowana treść umowy i związane z tym ograniczenia, spółkę można również utworzyć wykorzystując wzorzec umowy w systemie teleinformatycznym S24.
Informacje i dokumenty potrzebne do sporządzenia umowy spółki u notariusza
Chcielibyśmy, aby planowany przez Państwa działu spadku przebiegł sprawnie. Dlatego prosimy o kontakt z kancelarią w celu ustalenia listy niezbędnych dokumentów i informacji. Oto typowa lista:
- dane osobowe wspólników:
- imiona i nazwiska, imiona rodziców,
- adres zamieszkania,
- stan cywilny oraz ewentualnie oficjalny dowód na istnienie małżeńskiej umowy majątkowej,
- nr dowodu osobistego lub paszportu,
- PESEL,
- jeśli do spółki przystępuje osoba prawna (np. inna spółka lub fundacja), należy podać jej:
- nazwę,
- numer KRS,
- nazwa spółki,
- siedziba spółki,
- przedmiot działalności spółki (na przykład wskazanie numerów według Polskiej Klasyfikacji Działalności),
- czas działania spółki, jeśli ma zostać w umowie oznaczony,
- wysokość kapitału zakładowego,
- wskazanie osób mogących reprezentować spółkę.
Ile kosztuje sporządzenie umowy spółki u notariusza
Czynność sporządzenia aktu notarialnego poświadczenia dziedziczenia wiąże się z koniecznością poniesienia następujących kosztów:
- wynagrodzenie notariusza (taksa notarialna),
- koszt wypisów aktu notarialnego,
- opłata sądowa za wpisy w księdze wieczystej oraz
- podatki, których płatnikiem jest notariusz (VAT, podatek od czynności cywilnoprawnych, podatek od spadków i darowizn).
Notariusz pobiera taksę notarialną, która maksymalna wysokość jest ustalana przez Ministra Sprawiedliwości. Notariusz określi taksę notarialną na podstawie analizy dokumentów konkretnej sprawy.
W przypadku sporządzenie umowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, bazowe stawki honorarium notariusza zależą od wysokości kapitału zakładowego i wynoszą:
- 100 zł przy kapitale spółki do 3000 złotych,
- 100 zł + 3% od nadwyżki powyżej 3000 zł przy kapitale powyżej 3000 do 10 000 zł,
- 310 zł + 2% od nadwyżki powyżej 10 000 zł przy kapitale powyżej 10 000 do 30 000 zł,
- 710 zł + 1% od nadwyżki powyżej 30 000 zł przy kapitale powyżej 30 000 do 60 000 zł,
- 1010 zł + 0,4% nadwyżki powyżej 60 000 zł przy kapitale powyżej 60 000 zł do 1 000 000 zł,
- 4770 zł + 0,2% od nadwyżki powyżej 1 000 000 zł przy kapitale powyżej 1 000 000 zł do 2 000 000 zł,
- 6770 zł + 0,25% od nadwyżki powyżej 2 000 000 zł, ale nie więcej niż 10 000 zł.
Przykład
W przypadku sporządzania umowy spółki o kapitale zakładowym 10 000 zł maksymalna wysokość taksy notarialnej wyniesie 310 zł (100 zł + 210 zł stanowiące 3% nadwyżki ponad 3000 zł)
Notariusz pobierze opłatę za sporządzenie wypisów – 6 zł za każdą rozpoczętą stronę. Honorarium notariusza obłożone jest 23-procentowym podatkiem PTiU (VAT).