Notariusz wyjaśnia zasady prawne związane z działem spadku u notariusza. W artykule omówione zostanie definicja, procedura, wysokość opłat, podatków i wartość taksy notarialnej. W razie potrzeby notariusz wykona dział spadku – w dogodnym terminie i z dbałością o zgodność z obowiązującym prawem.
Co to jest dział spadku
Podstawy prawne działu spadku zawarte są w Kodeksie cywilnym – ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r.
Dział spadku jest czynnością mającą na celu podziału majątku spadkowego i rozdysponowanie go pomiędzy spadkobierców wraz z ewentualnym ewentualnym wyrównaniem wartości otrzymanych części. Tym samym jest ostatni krok na drodze pełnego uregulowania formalności spadkowych i może być dokonany dopiero po stwierdzeniu nabycia spadku poprzez sporządzenie notarialnego aktu poświadczenia dziedziczenia lub przeprowadzeniu sądowego postępowania o stwierdzenie nabycia spadku.
Stwierdzenie nabycia spadku zawarte w akcie poświadczenia dziedziczenia ma na celu potwierdzić osoby wchodzące do grona spadkobierców oraz określić ich udział w spadku, natomiast dział spadku ma na celu zniesienie wspólności majątku spadkowego i konkretnych spadkobierców jako osoby dziedziczące konkretne elementy majątku zmarłego.
Dokumenty potrzebne do działu spadku
Chcielibyśmy, aby planowany przez Państwa działu spadku przebiegł sprawnie. Dlatego prosimy o kontakt z kancelarią w celu ustalenia listy niezbędnych dokumentów i informacji. Oto typowa lista:
- dane stron uczestniczących w dziale spadku:
- imiona i nazwiska, imiona rodziców,
- data urodzenia oraz miejscowość,
- adres zamieszkania,
- adres do doręczeń jeżeli jest inny aniżeli adres zamieszkania
- stan cywilny oraz ewentualnie oficjalny dowód na istnienie małżeńskiej umowy majątkowej,
- numer okazywanego dokumentu tożsamości – dowodu osobistego lub paszportu,
- PESEL,
- w przypadku, gdy umowę w imieniu jednej ze stron transakcji zawiera pełnomocnik, powinien mieć ze sobą oryginał pełnomocnictwa.
Dodatkowo, w zależności od rodzaju składników dzielonego spadku należy dostarczyć odpowiednie dokumenty z nimi związane. Prosimy o kontakt z kancelarią w celu ustalenia szczegółów.
Ile kosztuje dział spadku u notariusza
Czynność sporządzenia aktu notarialnego poświadczenia dziedziczenia wiąże się z koniecznością poniesienia następujących kosztów:
- wynagrodzenie notariusza (taksa notarialna),
- opłata za złożenie wniosku wieczystoksięgowego,
- koszt wypisów aktu notarialnego,
- opłata sądowa za wpisy w księdze wieczystej oraz
- podatki, których płatnikiem jest notariusz (VAT, podatek od czynności cywilnoprawnych, podatek od spadków i darowizn).
Notariusz pobiera taksę notarialną, która maksymalna wysokość jest ustalana przez Ministra Sprawiedliwości. Notariusz określi taksę notarialną na podstawie analizy dokumentów konkretnej sprawy. Oto stawki podstawowe:
- 100 zł przy wartości majątku do 3000 złotych,
- 100 zł + 3% od nadwyżki powyżej 3000 zł przy wartości majątku powyżej 3000 do 10 000 zł,
- 310 zł + 2% od nadwyżki powyżej 10 000 zł przy wartości majątku powyżej 10 000 do 30 000 zł,
- 710 zł + 1% od nadwyżki powyżej 30 000 zł przy wartości majątku powyżej 30 000 do 60 000 zł,
- 1010 zł + 0,4% nadwyżki powyżej 60 000 zł przy wartości majątku powyżej 60 000 zł do 1 000 000 zł,
- 4770 zł + 0,2% od nadwyżki powyżej 1 000 000 zł przy wartości majątku powyżej 1 000 000 zł do 2 000 000 zł,
- 6770 zł + 0,25% od nadwyżki powyżej 2 000 000 zł, ale nie więcej niż 10 000 zł lub 7500 zł (dla I grupy podatkowej) przy wartości majątku powyżej 2 000 000 zł.
Notariusz pobierze opłatę za sporządzenie wypisów – 6 zł za każdą rozpoczętą stronę. Honorarium notariusza obłożone jest 23-procentowym podatkiem PTiU (VAT).