Notariusz wyjaśnia zasady prawne związane z działem spadku u notariusza. W artykule omówione zostanie definicja, procedura, wysokość opłat, podatków i wartość taksy notarialnej. W razie potrzeby notariusz wykona dział spadku – w dogodnym terminie i z dbałością o zgodność z obowiązującym prawem.

Co to jest dział spadku

Podstawy prawne działu spadku zawarte są w Kodeksie cywilnym – ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r.

Dział spadku jest czynnością mającą na celu podziału majątku spadkowego i rozdysponowanie go pomiędzy spadkobierców wraz z ewentualnym ewentualnym wyrównaniem wartości otrzymanych części. Tym samym jest ostatni krok na drodze pełnego uregulowania formalności spadkowych i może być dokonany dopiero po stwierdzeniu nabycia spadku poprzez sporządzenie notarialnego aktu poświadczenia dziedziczenia lub przeprowadzeniu sądowego postępowania o stwierdzenie nabycia spadku.

Stwierdzenie nabycia spadku zawarte w akcie poświadczenia dziedziczenia ma na celu potwierdzić osoby wchodzące do grona spadkobierców oraz określić ich udział w spadku, natomiast dział spadku ma na celu zniesienie wspólności majątku spadkowego i konkretnych spadkobierców jako osoby dziedziczące konkretne elementy majątku zmarłego.

Akt poświadczenia dziedziczenia

Dokumenty potrzebne do działu spadku

Chcielibyśmy, aby planowany przez Państwa działu spadku przebiegł sprawnie. Dlatego prosimy o kontakt z kancelarią w celu ustalenia listy niezbędnych dokumentów i informacji. Oto typowa lista:

  • dane stron uczestniczących w dziale spadku:
    • imiona i nazwiska, imiona rodziców,
    • data urodzenia oraz miejscowość,
    • adres zamieszkania,
    • adres do doręczeń jeżeli jest inny aniżeli adres zamieszkania
    • stan cywilny oraz ewentualnie oficjalny dowód na istnienie małżeńskiej umowy majątkowej,
    • numer okazywanego dokumentu tożsamości – dowodu osobistego lub paszportu,
    • PESEL,
  • w przypadku, gdy umowę w imieniu jednej ze stron transakcji zawiera pełnomocnik, powinien mieć ze sobą oryginał pełnomocnictwa.

Dodatkowo, w zależności od rodzaju składników dzielonego spadku należy dostarczyć odpowiednie dokumenty z nimi związane. Prosimy o kontakt z kancelarią w celu ustalenia szczegółów.

Ile kosztuje dział spadku u notariusza

Czynność sporządzenia aktu notarialnego poświadczenia dziedziczenia wiąże się z koniecznością poniesienia następujących kosztów:

  1. wynagrodzenie notariusza (taksa notarialna), 
  2. opłata za złożenie wniosku wieczystoksięgowego, 
  3. koszt wypisów aktu notarialnego, 
  4. opłata sądowa za wpisy w księdze wieczystej oraz 
  5. podatki, których płatnikiem jest notariusz (VAT, podatek od czynności cywilnoprawnych, podatek od spadków i darowizn).

Notariusz pobiera taksę notarialną, która maksymalna wysokość jest ustalana przez Ministra Sprawiedliwości. Notariusz określi taksę notarialną na podstawie analizy dokumentów konkretnej sprawy. Oto stawki podstawowe:

  • 100 zł przy wartości majątku do 3000 złotych,
  • 100 zł + 3% od nadwyżki powyżej 3000 zł przy wartości majątku powyżej 3000 do 10 000 zł,
  • 310 zł + 2% od nadwyżki powyżej 10 000 zł przy wartości majątku powyżej 10 000 do 30 000 zł,
  • 710 zł + 1% od nadwyżki powyżej 30 000 zł przy wartości majątku powyżej 30 000 do 60 000 zł,
  • 1010 zł + 0,4% nadwyżki powyżej 60 000 zł przy wartości majątku powyżej 60 000 zł do 1 000 000 zł,
  • 4770 zł + 0,2% od nadwyżki powyżej 1 000 000 zł przy wartości majątku powyżej 1 000 000 zł do 2 000 000 zł,
  • 6770 zł + 0,25% od nadwyżki powyżej 2 000 000 zł, ale nie więcej niż 10 000 zł lub 7500 zł (dla I grupy podatkowej) przy wartości majątku powyżej 2 000 000 zł.

Notariusz pobierze opłatę za sporządzenie wypisów – 6 zł za każdą rozpoczętą stronę. Honorarium notariusza obłożone jest 23-procentowym podatkiem PTiU (VAT).